Battambang en Phnom Penh - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Floor Been - WaarBenJij.nu Battambang en Phnom Penh - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Floor Been - WaarBenJij.nu

Battambang en Phnom Penh

Blijf op de hoogte en volg Floor

12 Juni 2014 | Vietnam, Hanoi

Lieve leute, zoals beloofd weer een blogje van mijn kant. Na ons yoga en meditatie avontuur konden we eindelijk onze paspoorten ophalen! Het mediteren vond ik helemaal niks. Een uur nergens aan denken is niks voor iemand die altijd liedjes in haar hoofd heeft. Yoga vond ik een stuk leuker, ik ben erachter dat ik niet zo heel lening ben maar na die drie dagen was dat al een stuk vooruit gegaan. Met Lotte heb ik partner yoga gedaan en toen heb ik op m'n hoofd gestaan, heel vet! Voor de geïnteresseerden zal ik dat eens voordoen als ik thuis ben en het nog kan, haha. Het centrum waar we zaten was een mooie en rustige omgeving, met veel groen.

Met onze paspoorten op zak konden we dus eindelijk Siem Reap uit. Op naar Battambang! Battambang ligt in het noord westen van Cambodja en is beroemd om z'n bamboe trein, batcave en het circus. Toen we uit de bus kwamen werden we aangesproken door een tuktuk chauffeur die heel goed Engels sprak die ons meteen aanbood voor een leuk prijsje ons een toer langs de toeristische attracties te geven voor een leuk prijsje, dit aanbod hebben we dus maar aangenomen.

Deze dag werden we om stipt 9 uur opgehaald en omdat we helemaal aan het Cambodjaanse ritme zijn gewend waren we nog aan het ontbijten. We zijn begonnen met de bamboe trein. Dit is een soort van plateau die op een hele slechte, oude spoorlijn rijdt. Het plateau is uiteraard van bamboe. Het grappige is dat dit een eenzijdig spoor is waar heen en terug gereden worden. Klinkt heel logisch maar ze rijden in beide richtingen tegelijk. Dit betekend dat de kant waar de minste karretjes vandaan komen af moeten stappen en hun karretje van het spoor moeten halen. Helaas hadden we dit zowel de heen en de terug weg dus konden we niet onze cool face opzetten en doorrijden. Maar een grappige ervaring was het wel, kan je het je voorstellen dat dit bij ns ook zo was?
Vervolgens hebben we een stop gemaakt bij een tempel waarvoor je eerst 380 treden stijl omhoog moest. Gelukkig waren we hier midden op de dag en deden we dit direct na de lunch. Echt een feest met het warme weer. Helemaal afgepeigerd kwamen we boven. Maar ons harde werken werd beloond. Het was een mooie tempel die wat weg had van de Angkor Wat en het uitzicht was waanzinnig, als je tenminste een spotje tussen de bomen door gevonden had.
Stop nummer drie was een minder bijzondere tempel en de killing cave. In de killing cave zijn duizenden mensen vermoord en in gegooid. Heel naar en echt een plek die je raakt. Bij de killing zat een nonnetje die blessings gaf. Hier krijg je dan een rood bandje van touw en dan krijg je een blessing. We kregen allemaal een blessing van haar voor een goede reis en dat de goede mensen op ons pad mogen komen, heel lief!
De laatste stop was de batcave bij zonsondergang. Dit is een grot waar miljoenen vleermuizen bij zonsondergang in een grote zwerm uit kwamen vliegen. Naar verhalen van andere backpackers had ik verwacht dat ze allemaal in een keer naar buiten kwamen maar het was meer een grote strook van vleermuizen die voor meer dan een half uur uit die grot kwamen vliegen. Erg bijzonder om te zien dat dit zo gaat.
Battambang zelf is verder geen bijzondere stad. Het is in vergelijking met Siem Reap heel rustig en totaal niet ingericht op toerisme. Je moet hier echt zoeken naar gezelligere eettentjes en mensen zijn een stuk minder commercieel. De stad deed me ook heel grijs en grauw aan.

Vervolgens zijn we met een 6 uur durende bus doorgereisd naar Phnom Penh. Daar aangekomen stond de hele stad onderwater! Het had al een tijdje geregend en alle wielen van de auto's, tuktuks en scooters stonden onderwater. Wel heel leuk, regen of geen regen, de scooters en tuktuks gaan gewoon door. Phnom Penh is een hele grote stad en een stuk westerser al dan Siem Reap. We hebben veel Cambodjanen ontmoet die redelijk Engels spreken. Hier zijn de belangrijkste dingen die we gezien hebben het Tuol Sleng Museum en the killing fields. Zoals ik er nu tegen aan kijk ben ik erg blij dat we dit over twee dagen verdeeld hebben, anders was het wel een hele depressieve dag geweest. Het Tuol Sleng Museum is een school die in de tijd van de khmer rouge is omgebouwd tot een gevangenis waar mensen onwijs mishandeld werden en gruwelijk vermoord. We hebben er een documentaire gezien en doordat alles best in tact is gebleven sprak het heel erg tot de verbeelding waardoor het erg naar was om te zien.
The killing fields is een veld waar mensen eigenlijk gewoon weg hun doodvonnis tekenden, op een gegeven moment werden daar zo'n 300 mensen per dag aangevoerd die op gruwelijke wijze vermoord zijn. Omdat ze kogels wilden sparen martelden ze mensen met dingen als hamers en bamboestokken. Een verhaal wat mij erg aangreep en waar ik erg misselijk van werd is die over een oude boom midden op het terrein. Bij deze boom werden kleine kinderen vermoord onder de ogen van hun moeders. De kinderen werden bij hun enkels gepakt en met hun hoofd net zo lang tegen de boom geslingerd tot hun schedels braken en de hersenen eruit kwamen. Misselijk makend gewoon. Cambodja heeft een verschrikkelijke recente geschiedenis meegemaakt waarbij ongeveer 1/3 van de bevolking is vermoord. Het nare is nog dat de man die dit alles veroorzaakt heeft, Pol Pot, huisarrest heeft gekregen. Hij had toestemming om mensen te ontvangen en zijn kinderen en klein kinderen te zien. Daarnaast heeft de khmer rouge nog vijf jaar na dit alles een zetel gehad in de VN, dit omdat de wereld er geen idee van had wat er in Cambodja gaande was.

Vanochtend hebben Lotte en ik afscheid genomen van Laura en zijn we om 9 uur in de bus gestapt naar Vietnam :):)!! Met de bus zijn we naar Ho Chi Minh gereisd en inmiddels zitten we in het vliegtuig naar Hanoi waar onze reis verder zal gaan. We hebben er allebei erg veel zin in en zijn benieuwd naar wat er allemaal nog op ons pad komt. Maar daar gaan jullie ongetwijfeld nog over horen! XXX

• 13 Juni 2014 - 10:49

Pappa En Mamma:

Gezellig om weer een verslag van jullie ervaringen te lezen. Heftig hoor.
    Een mooie reis en veel plezier in Vietnam!