De eerste dagen! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Floor Been - WaarBenJij.nu De eerste dagen! - Reisverslag uit Khett Siem Reab, Cambodja van Floor Been - WaarBenJij.nu

De eerste dagen!

Blijf op de hoogte en volg Floor

22 April 2014 | Cambodja, Khett Siem Reab

Waaauw wat een reis, maar we zijn dan eindelijk in Siem Reap! Ons project ligt hier zo'n 20 km vandaan. Zondag avond zijn Lotte en ik aan dit avontuur begonnen (leuk om te weten is dat Laura over een week ook nog komt). We vlogen om 22.00 uur en doordat we ruim op tijd op het vliegveld waren, konden we rustig inchecken en vervolgens een drankje drinken met onze ouders. Om half 9 was het dan zover. Nu moesten we toch echt afscheid nemen en door de douane. Na een rustige vlucht zijn we geland in Abu Dhabi om vervolgens na twee uurtjes alweer door te vliegen naar Ho Chi Minh. Deze vlucht schijnt iets turbulenter te zijn geweest maar hier heb ik niks van gemerkt omdat ik lekker lag te slapen.

Wat is Ho Chi Minh een onwijs drukke stad zeg! Overal rijden auto's, brommers, bussen, taxi's en oh ja er zitten ook nog mensen op de fiets. Lotte en ik waren er al snel uit; de mensen daar zijn knetter gek! De meeste wegen hebben drie banen en iedereen haalt iedereen in. Voor ons leek er geen logica in te zitten al zal dit wel zo zijn. Daarnaast zitten mensen rustig met z'n vieren op een scooter en staat een van de kinderen voorop, allemaal geen probleem. We hadden thuis al een hotelletje geboekt en hier zijn we 'veilig' door de taxi chauffeur heen gebracht. Omdat we pas om 7 uur geland waren hebben we in het hotel onszelf even opgefrist en zijn we een hapje gaan eten op een marktje in de buurt, lekker tussen de locals. Die overigens andere gewoontes hebben dan wij, slurpen en smakken is fijn en gorgelen en spugen op straat is prima, voor zowel de mannen als de vrouwen. We zijn snel ons bed in gedoken want de volgende dag vliegen we naar Siem Reap!

Pfuuu de wekker staat om half 8 (half 3 's nachts Nederlandse tijd) en het voelt als midden in de nacht. Maar we moeten er uit want we moeten nog ontbijten en om twaalf uur vliegen we dan eindelijk naar Cambodja!! Het leek ons leuk om een Vietnamees ontbijten te scoren maar op het marktje aangekomen rook dit voor onze lege magen nog niet erg aantrekkelijk. De Vietnamezen ontbijten namelijk met rijs of noedels. Daarom hebben we maar een tros banaantjes (de bananen hier zijn half zo groot als in Nederland) gekocht. Vervolgens terug naar het hotel om een taxi te bestellen en er vervolgens achter te komen dat we gister avond een keer te veel hebben betaald, maar dat geeft niet, we genieten en zijn lerende.

Na drie kwartier vertraging en een vlucht van een klein uurtje zijn we in Siem Reap waar we al gauw een taxi hebben naar ons hostel. We slapen in een kamer met twee twijfelaars en een airconditioning, heerlijk en hebben we ook nodig. Omdat we 's middags al in de stad zijn besluiten we lopend naar de Old Market te gaan en de stad wat te verkennen. Na wat geslenter en gewandel besluiten we dat 35 graden toch wat te warm is voor dit enthousiaste idee en pakken we voor een klein prijsje de tuktuk naar Old Market waar we ons wel eventjes vermaken. Dan beginnen we trek te krijgen, wat ook absoluut niet gek is na ons schamele ontbijten en de kleine beetjes eten de we gedurende de rest van de dag gehad hebben. We besluiten op tijd te gaan eten. Allebei heerlijk kip met rijst en omdat ons avontuur nu echt van start is genieten we allebei van een cocktail. Tijdens ons diner valt het licht in de hele straat uit maar hier moeten we maar aan gaan wennen, niemand scheen dit namelijk een probleem te vinden.

Na het eten hadden Lotte en ik nog het leuke plan om een verrassingsbezoekje te brengen aan Mayke. Na de naam van haar guesthouse op te hebben gegeven zijn we door het hele centrum gereden om er uiteindelijk achter te komen dat geen een tuktuk chauffeur de weg wist. Dan maar naar het hostel en lekker slapen. Ik heb zonet op internet gekeken en kwam erachter dat Mayke op 300 meter van de Old Market zit en we dus onwijs dicht in de buurt zaten, volgende keer beter ;)

Nu gaan we lekker slapen want onze biologische klok loopt nog niet helemaal lekker met het ritme hier mee. Dat gaan we eerst maar eens organiseren. Morgen kijken we wanneer we naar het project gaan.
Slaap lekker! XXX

• 22 April 2014 - 22:49

Anne Marie Biemans:

Hai Floor,

Fijn dat je goed bent aangekomen en al zo lekker enthousiast bent!
    Geniet van alle nieuwe indrukken en ervaringen, maar 1 tip van mij aan jou:
    Doe het rustig aan!
    Vooral hard werken tussen 6-11am en na 11pm, de rest vd dag op tempo' Azië', dat houd je het langst vol ;-)!

Heel veel plezier en doe de groetjes aan Mayke, als je haar ziet.
    (toch wel heel bijzonder: 2 zussen in Cambodja aan het werk)

groetjes
    Anne Marie

PS ben benieuwd of je aan het eten van gefrituurde sprinkhanen en gebakken hond (N- Vietnam!) toekomt!

• 23 April 2014 - 04:44

Lisette:

Heerlijk om te lezen hoe je daar je weg probeert te vinden in Cambodja! Ik weet zeker dat over een week of twee alles al vrij normaal is! Geniet er van lieverd! Ben benieuwd hoe je project is!

Dikke kus xxx Lisette

• 24 April 2014 - 19:02

Wieke En Melanie:

Heee Floraa,

Wat fijn dat de reis goed ging, en nu al je enthousiaste verhaal te lezen.
    Hou ons op de hoogte en heel veel plezier, geniet ervan!
    Ik mis mijn zussen..... <3

Xxxxx
    Wieke en Melanie

• 01 Mei 2014 - 21:18

Carla:

Lieve Floor,
    Wat een leuk en enthousiast verhaal; ben benieuwd naar het vervolg:)
    Heel veel liefs van ons zessen!
    Carla

• 08 Mei 2014 - 23:18

Ineke:

Hoi Floor,

Klinkt allemaal geweldig, dit is volgens mij nu al een superreis!.
    Geniet ervan, ik hoop binnenkort nog meer van je lezen.

Groeten, Ineke